The body in circumstance: a phenomenological understanding of the nude in the performances of Regina José Galindo

Authors

  • Stephanie Ares Maldonado
  • Eduardo Marandola Jr. Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

DOI:

https://doi.org/10.30612/el.v8i15.7240

Keywords:

Place, Art, Feminine, Humanistic Geography, Maurice Merleau-Ponty.

Abstract

The possibility of making art takes place in the relation artist-place, even if that relation comprises existential tensions and ideological-cultural confl icts. Without the body in circumstance, how could the work of art exist, be presented and appreciated? That aspect is evident in Regina José Galindo’s naked performances. It shows that even critical art emanates from this essential association between the artist’s sentient-sensitive body and the world, cohabited with associated bodies which view her work. In this context, the existential basis, that circumscribes Galindo’s creative and expressive experiences and that could be accessed in our shared worldliness, eventually resulted in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACHELARD, Gaston. A poética do devaneio. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BONDER, N. A alma imoral: traição e tradição através dos tempos. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

CASALINI, Giulia. Incorporações feministas do silêncio: a performance do discurso intolerável no trabalho de Regina José Galindo. Ex aequo, n. 27, pp. 27-41, 2013.

FERNANDES, Sílvia. Teatralidade e performatividade na cena contemporânea. Repertório, Salvador, Universidade Federal da Bahia, n. 16, pp. 11-23, 2011.

GALINDO, Regina José. La obra literaria de Regina José Galindo. Asparkía: investigació feminista, n. 24. Universitat Jaume, pp. 205-219, 2013.

______. LASS Interview Regina Jose Galindo. LACAP. TOLEDO, Tamara, RIDDIHOUGH, Peter. Toronto, 2014a. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=9QVOWF86Y0o. Acessado em: março de 2017.

______. Conversación: Regina José Galindo y Emiliano Valdés. Gasworks, Londres, 2014b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=CWte8nH3jGQ. Acessado em: março de 2017.

______. Portfólio. Disponível em: http://www.reginajosegalindo.com/. Acessado em: março de 2017.

GROSSAGE, Matt, KEBER, Lily. America’s Family Prison. 2007. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=c9Ub_9uQFk8. Acessado em: março de 2017.

HEIDEGGER, Martin. A origem da obra de arte. In: ______. Caminhos de floresta. Lisboa: Instituto Gulbenkian, 2012.

LEFORT, Claude. Prefácio. In: MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito. Cosac Naify Portátil. São Paulo: Cosac Naify, 2013. pp. 9-14.

MARANDOLA JR., Eduardo. Lugar Enquanto Circunstancialidade. In: MARANDOLA JUNIOR, Eduardo; HOLZER, Werther; OLIVEIRA, Livia de (org.). Qual o espaço do lugar?: geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo, SP: Perspectiva. 2014. pp. 227-248.

______. Mapeando “londrinas”: imaginário e experiência urbana. Geografia (Rio Claro), Rio Claro, SP, v.33, n.1 ,pp.103-126, 2008.

MERLEAU-PONTY, Maurice. A prosa do mundo. Cosac Naify Portátil. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

______. Fenomenologia da percepção. São Paulo: WSF Martins Fontes, 2011.

______. O olho e o espírito. Cosac Naify Portátil. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

______. O visível e o invisível. São Paulo: Perspectiva, 2007.

OLIVEIRA, Lívia de. O Sentido de lugar. In: MARANDOLA JR., Eduardo; HOLZER, Werther; ______ (org.). Qual o espaço do lugar?: geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo, SP: Perspectiva, pp. 3-16, 2014.

SANT’ANNA, Denise. Prefácio à segunda edição. In: SANT’ANNA, Denise Bernuzzi de (org.). Políticas do corpo: elementos para uma história das práticas corporais. São Paulo, SP: Estação Liberdade, pp. 9-10, 2005.

SANTOS, José Mário Peixoto. Breve histórico da “performance art” no Brasil e no mundo. Ohun, v. 4, n. 4, pp. 1-32, 2008.

SCHAMA, Simon. O poder da arte. Trad. Hildegard Feist. São Paulo: Cia. das Letras, 2010.

Published

2017-08-08

How to Cite

Maldonado, S. A., & Marandola Jr., E. (2017). The body in circumstance: a phenomenological understanding of the nude in the performances of Regina José Galindo. ENTRE-LUGAR, 8(15), 135–149. https://doi.org/10.30612/el.v8i15.7240

Issue

Section

Articles