Chinese rise and chinese direct investments in brazil: The case of the transport infrastructure sector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rel.v15i30.18820

Keywords:

Brazil, China, Chinese Economic Rise, Foreign direct investment, Transport Infrastructur

Abstract

In recent years, China has gained global relevance, mainly due to its participation in international trade, given its weight in the export basket of the most varied countries around the world. Its gravitational effect and long-term strategies allowed both the arrival of foreign capital in China in the 1980s, 1990s and 2000s, as well as Chinese Direct Investments from the 2000s onwards, to be under the “umbrella” of Chinese strategy. The article aims to observe Chinese Direct Investments in Brazil in the transport infrastructure sector, where it was possible to verify that even though it is eleven times smaller than in the energy sector, it tends to gain space, since investments in use values ​​are at the center of its long-term strategies. Firstly, there is a return on invested capital and secondly, greater railway and road efficiency facilitates the flow of the main products on the export list to the Asian giant. However, within the logic of investments, it is necessary for Brazil to have clear strategies that aim to use the interests of China itself, which enables a less aggressive and without compensation development for peripheral countries than in relation to countries at the dynamic center of capitalism.

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Author Biographies

Nilmar Rippel, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Graduado, Mestre e Doutorando em Geografia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE. Foi professor do Instituto Federal (IF) Campus Avançado de Barracão-PR, ministrando aulas de Introdução à Economia e Geografia e professor do Centro Sulamericano de Ensino Superior (CESUL). Tem experiência na área de Economia Política, Ciência Política, Teoria Geral do Estado e Geografia Humana, com ênfase em Geografia Econômica. Realiza pesquisas relacionadas aos seguintes temas: Desenvolvimento Econômico, Economia Política, Geopolítica e o Pensamento Independente de Ignácio Rangel. Integrante dos grupos de pesquisas: Dinâmica Econômica e Formação Sócio-Espacial e do Núcleo de Estudos Estratégicos Ignácio Rangel (NEIR).

Marlon Clovis Medeiros, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Possui Doutorado em Geografia (Geografia Humana) pela Universidade de São Paulo (2009); Mestrado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002); Graduação em Licenciatura Plena Em Geografia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1999). Professor associado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná-UNIOESTE. Líder do Grupo de Pesquisas Dinâmica Econômica e Formação Sócio-Espacial. Realiza pesquisas e orientações acadêmicas na área de Geografia Econômica, concentrando atividades nos seguintes temas: desenvolvimento econômico e setores produtivos, modernização da agricultura e desenvolvimento regional, política agrícola e crédito rural, acumulação de capital e ciclos econômicos brasileiros.

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Published

2024-12-12

How to Cite

Rippel, N., & Clovis Medeiros, M. (2024). Chinese rise and chinese direct investments in brazil: The case of the transport infrastructure sector. ENTRE-LUGAR, 15(30), 160–179. https://doi.org/10.30612/rel.v15i30.18820