Topographical barriers in the film Journey of Hope: dramas on the border

Authors

Keywords:

Geography and cinema, Jouney of Hope, Narratology, Schengen Area.

Abstract

When the ideal of a better life arises, you have to look for another place to anchor your existence. This is exactly what director Xavier Koller's film Journey of Hope is about - a drama about a Turkish family breaking national borders to try to (re)territorialize themselves in another nation. Only there, perhaps, can they build a place of hope. To achieve their goal of a fresh start, they have to cross the border between Italy and Switzerland. However, the small human group faces topographical barriers (the Swiss Alps). The question that drives the geographical dialogue (essay) with cinematography is the following: how can the crossing of borders, presented in the film in question, lead to thinking about more humanized and sensitive geographies? To this end, we use the influence of narratology to arrive at perceptions that open up a universe of dialog between cinema and geography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Carlos Nunes Ibanhez, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutorando em Geografia pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Mestre em Geografia pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Graduado em Geografia Bacharelado pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul- CPAQ. Tem focado pesquisas na área de Geografia Humana, principalmente a Geografia Humanista, investigando como o espaço é apresentado na Literatura e nas Artes em geral. É membro do Grupo de Pesquisa Geografia, Literatura e Arte (FFLCH; UFG, UNESP).

Jean Flávio da Silva Santos, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Mestre em Administração pelo Programa de Pós Graduação em Administração (Ppgad) da Escola de Administração & Negócios da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (ESAN/UFMS), bacharel em Lazer e Turismo pela Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH/USP), graduando de Licenciatura em Geografia no Instituto de Geociências da Universidade Federal de Minas Gerais (IGC/UFMG).

References

ALBAYRAK, Kadir; ÖZTÜRK, Ali Osman. Werteorientierung bei Herta Müller am Beispiel des Filmes Reise der Hoffnung von Xavier Koller. Studien zur deutschen Sprache und Literatur, v. 1, n. 41, p. 107-121, 2019.

BARBAS, Stela. A Livre Circulação de Pessoas e os Refugiados no Espaço Schengen,1997. Janusonline. Disponívelemhttp://www.janusonline.pt/arquivo/1997/1997_3_11.html. Acesso em 28 jul.2023.

BARBOSA, Jorge Luiz. A arte de representar como reconhecimento do mundo: o espaço geográfico, o cinema e o imaginário social. Geographia, v. 2, n. 3, p. 69-88, 2000.

CUTTING, James E. Narrative theory and the dynamics of popular movies. Psychonomic bulletin & review, v. 23, p. 1713-1743, 2016.

DIDELON, Clarisse; BLANCHARD, Delphine. A Europa e suas fronteiras, uma questão problemática. Para Onde!?, v. 5, n. 2, 2011.

ESHUN, Gabriel; MADGE, Clare. Poetic world-writing in a pluriversal world: a provocation to the creative (re) turn in geography. Social & Cultural Geography, v. 17, n. 6, p. 778-785, 2016.

FIORAVANTE, Karina Eugenia. Geografia e cenários fílmicos: Uma discussâo acerca da espacialidade carcerária a aprtir do filme Carandiru (2003). Revista Geoaraguaia, v. 1, n. 1, p. 34-55, 2011.

FIORAVANTE, Karina Eugenia. Geografia e Cinema: a releitura dos conceitos de espaço, paisagem e lugar a partir das imagens em movimento. Ateliê Geográfico, Goiânia, v. 12, n. 1, p. 272-297, 2018.

GEIGER, Pedro. P. Ciência, Arte e a Geografia no Cinema de David Lynch. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), [S. l.], v. 8, n. 1, p. 11-18, 2004.

GRØNBÆK, Kristoffer. The search for Europe: A mythical reading of Reise der Hoffnung and La Haine. Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling, v. 6, n. 2.

HAWKINS, Harriet. Geography’s creative (re) turn: Toward a critical framework. Progress in Human Geography, v. 43, n. 6, p. 963-984, 2019.

HONES, Sheila. Text as it happens: literary geography. Geography Compass, v.2, n.5, p.1301-1317, 2008

IBANHEZ, João Carlos Nunes. PORQUE EU NÃO POSSO SER DOREEN MASSEY?. Ensaios de Geografia, v. 8, n. 16, 2022.

JOST, François. À quelles conditions est-il possible de faire une narratologie comparée?. Questions de communication, n. 31, p. 265-278, 2017.

LOSHITZKY, Yosefa. Journeys of hope to fortress Europe. Third Text, v. 20, n. 6, p. 745-754, 2006.

MARTI, Marc. De la narratologie littéraire à la narratologie générale: l’empire et ses limes. Questions de communication, p. 199-214, 2017.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

NEVES, Alexandre Aldo. Geografias de cinema: do espaço geográfico ao espaço fílmico. Entre-Lugar, v. 1, n. 1, p. 133-156, 2010.

SOUZA JÚNIOR, Carlos Roberto Bernardes de; ALMEIDA, Maria Geralda de. Geografias criativas: afinidades experienciais na relação arte-geografia. Sociedade & Natureza, v. 32, p. 462-471, 2022.

STASZAK, Jean-François. Géographie et cinéma: modes d’emploi. In: Annales de géographie, v. 1-2, n.° 695-696, p. 595-604, 2014.

VOTOUPALOVÁ, Markéta. Schengen cooperation: What scholars make of it. Journal of Borderlands Studies, v. 35, n. 3, p. 403-423, 2020.

WYLIE, J. Cultural geographies of the future, or looking rosy and feeling blue. Cultural Geographies. v.17, n.2, p.211-217, 2010.

XAVIER, León Denis Fereira. Tire seus óculos. Revista Geografia Literatura e Arte, v. 3, n. 2, p. 196-197, 2021.

Published

2024-07-11

How to Cite

Nunes Ibanhez, J. C., & da Silva Santos, J. F. (2024). Topographical barriers in the film Journey of Hope: dramas on the border. ENTRE-LUGAR, 15(29), 115–140. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/entre-lugar/article/view/18197

Issue

Section

Articles