Colorteca of the association of parents and friends of the exceptional of the Mundo Novo, Mato Grosso do Sul
DOI:
https://doi.org/10.30612/re-ufgd.v5i10.8611Keywords:
Soil characteristics , APAE , Soil management and conservationAbstract
Soil education, if properly applied, can be a valuable and widely used instrument to promote environmental awareness, thus broadening the perception of soil as an essential component of the environment. The present work had the objective of constructing a color library together with the professionals of the Association of Parents and Friends of the Exceptional of Mundo Novo/MS (APAE). In order to make it clear that environmental education on the subject is fundamental to develop the personal growth of an individual, since it guides him to care for and protect from a resource that is not renewable and presents an immeasurable importance for life on the planet. Therefore, the theme solos was worked in the Association of Parents and Friends of the Exceptional of Mundo Novo, Mato Grosso do Sul through a project of university extension within which it was possible to develop several workshops, one of them being the construction of a color library in order to express the different colorations of soils present in the municipality of Mundo Novo-MS. Thus, the APAE color-code from Mundo Novo-MS presented thirteen soil samples with a diversity of six color types according to the classification of the Munsell Chart.
Downloads
References
BIONDI, D.; FALKOWSKI; V. Avaliação de uma atividade de educação ambiental com o tema “solo”. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. v .22. Rio Grande: FURG, janeiro a julho de 2009. Disponível em: http://www.remea.furg.br/vol22/art15vol22.pdf. Acesso em: maio.2018.
BRASIL. Objetos de aprendizagem: uma proposta de recurso pedagógico. Brasília: MEC/SEED, 2007.
DIAS, Genebaldo F. Educação ambiental: princípios e práticas. São Paulo: GAIA. 2004.
HATUM I.S., Zecchini M.V., FUSHIMI M., Nunes J.O. R. Trilhando Pelos Solos – Aprendizagem e Conservação do Solo. URL: http:www.unesp.br/prograd/ENNEP/Trabalhos%20em%20pdf%20%20Encontro%20de%20Ensino. Acesso 13.05.2018
MUGGLER, C. C.; SOBRINHO, F. A.; MACHADO, V. A. Educação em solos: princípios, teoria e métodos. Revista Brasileira de Ciência do Solo, Viçosa, n. 4, v. 30, Julho – agosto. 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Beatriz dos Anjos Generoso, Gledson Martins, João Carlos Gonçalves Vilhalba, Jean Sérgio Rosset, Carlos Antônio Molina Azevedo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista aceitam as normas de publicação, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material. A Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional considera os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.