Geographs of a hard day’s night: spacializing The Beatles

Authors

  • Cláudio Benito Oliveira Ferraz Universidade Estadual Paulista (UNESP)/Campus de Presidente Prudnete
  • Jucimara Pagnozi Voltareli Universidade Estadual Paulista (UNESP)

DOI:

https://doi.org/10.30612/el.v8i15.7417

Keywords:

Cinema, Geography, Philosophy, Subjectivation, Space.

Abstract

This is the unfolding of the Scientific Initiation research GEOGRAPHICAL LANGUAGES: OTHER SPACE SENSES IN A HARD DAY’S NIGHT (Scholarship CNPq/UNESP), developed in the Geographic Languages Research Group (GPLG). We focus on the dialogue between geographic, philosophical and artistic languages, to contribute with new meanings for already consolidated geographical references in the institutionalized context of the school universe. Here we will experience such a way through possible encounters based on the writings of the so-called Philosophy of Difference, notably by Gilles Deleuze, Felix Guattari and other thinkers. The fi lm A Hard Day’s Night (1964) was chosen to think of the cinema as a power of significations to the geographical language. With the analysis of some frames of the film, we will approach the meaning of its composition from the processes of capitalist subjectivation, which territorialize ways of expressing, acting, thinking and desiring, that delimit the space force of life in society and that reverberates in the reference points of orientation and encourage that young people choose as parameters to be territorialized in the world from the place where they are.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudio Benito Oliveira Ferraz, Universidade Estadual Paulista (UNESP)/Campus de Presidente Prudnete

Professor do Departamento de Educação da FCT/UNESP/Presidente Prudente

Jucimara Pagnozi Voltareli, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Licenciada e Bacharel em Geografia pela FCT/UNESP/Presidente Prudente.

References

BARBOSA, J, L. Geografia e Cinema: Em busca de aproximações e do esperado. In: CARLOS, A, F, A. A Geografia na sala de aula. São Paulo: Editora Contexto, 2011.

BELLEZA, E. O. Manoel de Barros: Poesia intercessora de Geografias-Menores em vídeo. Revista Geografares, Edição Especial, pp.118-132, Janeiro-Agosto, 2014. Disponível em: <http://periodicos.ufes.br/geografares/article/viewFile/8046/5706> Acesso em 23/01/2016.

BERGAN, R. (Org.). 501 filmes que merecem ser vistos. São Paulo: Larousse do Brasil, 2011.

DAVIES, H. A vida dos Beatles: a única biografia autorizada. Rio de Janeiro: Expressão e Cultura, 1968.

DELEUZE, G. Cinema 1: A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1985.

______. Cinema 2: A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2009.

______. Diferença e Repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

______; GUATTARI, F. O Que é a Filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DISTER, A. The Beatles. Porto: Centelha, 1982.

DIX, L. E. G. Os filmes dos “The Beatles” e os movimentos populares da década de 1960. 2010. 134 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, 2010.

FERRAZ, C. B. O. Imagem e geografia: considerações a partir da linguagem cinematográfica. Espaço & Geografi a, v. 15, n. 2, pp. 357-384, 2012.

______. Memória e política cultural: considerações geográficas a partir da fronteira. Cadernos de Estudos Culturais, v. 5, pp. 35-51, 2013.

FERRAZ, S. Deleuze, música, tempo e forças não sonoras. Arte filosofia. Ouro Preto: n. 9, p. 67-76, out. 2010.

GITLIN, T. Mídias sem limite. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2003.

GOULD, J. Can’t buy me love: os Beatles, a Grã-Bretanha e os Estados Unidos. São Paulo: Larousse do Brasil, 2009.

GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis (RJ): Vozes, 1999.

HARRISON, G. I, me, mine. San Francisco: Chronicle Books, 2002.

LAZZARATO, M. Signos, máquinas, subjetividades. São Paulo: Edições SESC; São Paulo: N-1 Editora, 2014.

LIMA, L. C. Teoria da cultura de massas. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

MASSEY, D. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

MUGGIATI, R. A revolução dos Beatles. Rio de Janeiro: Ediouro, 1997.

OLIVEIRA JR., W M. Combates e Experimentações: singularidades do comum. In: FERRAZ, C. B. O.; NUNES, F. G. (Org.). Imagens, Geografias e Educação: intenções, dispersões e articulações. Dourados: Editora UFGD, 2013, pp. 303-314.

______. O que seriam as geografias de cinema? Revista TXT – leituras transdisciplinares de telas e textos. Belo Horizonte: Programa de Ensino, Pesquisa e Extensão A tela e o Texto da UFMG, n.2, s/p, 2005. Disponível em: <http://www.letras.ufmg.br/atelaeotexto/revistatxt2/wenceslao.htm> Acesso em 12/05/2014.

PIMENTA, J. R.; SARMENTO, J; AZEVEDO, A. F. (Org.). Geografias Pós-coloniais – ensaios de geografia cultural. Porto: Editora Figueirinhas, 2007.

______; ______; ______(Org.). Ensaios de Geografia Cultural. Porto: Editora Figueirinhas, 2006.

REDAÇÃO VÍRGULA. Paul McCartney se diz assustado por ter feito parte dos Beatles, 2012. Disponível em <http://virgula.uol.com.br/musica/paul-mccartney-se-diz-assustado-por-ter-feito-parte-dos-beatles/>. Acesso em: 29 de fev. 2016.

SCHNEIDER, S. J. 1001 filmes para ver antes de morrer. Rio de Janeiro: Sextante, 2012.

VOLTARELI, J. P. Linguagens geográficas: Outros sentidos espaciais em A Hard Day’s Night. Presidente Prudente: CNPq/UNESP, 2016.

WU, S-T. Privatização da cultura: a intervenção corporativa nas artes desde os anos 80. São Paulo: Boitetempo, 2006.

Published

2017-08-08

How to Cite

Ferraz, C. B. O., & Voltareli, J. P. (2017). Geographs of a hard day’s night: spacializing The Beatles. ENTRE-LUGAR, 8(15), 150–169. https://doi.org/10.30612/el.v8i15.7417

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2