The Geography that is taught in indigenous schools in Mato Grosso do Sul: challenges and practices of resistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rel.v14i27.16341

Keywords:

Indigenous school education, Interculturality, Geography teaching

Abstract

In this paper is present some practices of Geography teachers working in indigenous schools in the municipalities of Dourados, Amambai and Caarapó in the state of Mato Grosso do Sul, aiming to point out possibilities for the implementation of intercultural education. The research from which this text was derived was based on contacts, visits and semi-structured interviews with Geography teachers working in the indigenous schools of the municipalities researched, which allowed us to identify how interculturality is present in the daily life of these schools. Given their particularities, the practices of the interviewees demonstrate openings and erasures in the Geography teaching established in the curricula of the indigenous schools. Such practices contribute to the construction of interculturality, allowing dialogues andexchanges between institutionalized geographic knowledge and the indigenous peoples’own spatial knowledge.

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Author Biographies

Solange Rodrigues da, Universidade Federal do Amapá

Possui Graduação em Geografia (Licenciatura Plena) pela Universidade Federal da Grande Dourados UFGD (2010). Mestrado e Doutorado em Geografia pela mesma instituição. Tem experiência na área de Ensino de Geografia, tendo dedicado seus estudos desde o ano de 2010 ao Ensino de Geografia com comunidades indígenas, atuando principalmente com os seguintes temas: Ensino de Geografia na educação escolar indígena; contibuições da Geografia para educação ambiental em escolas indígenas; contribuições da Geografia para educação intercultural no contexto de escolas indígenas. Docente do Curso de Licenciatura Intercultural Indígena da Universidade Federal do Amapá- UNIFAP- Campus Binacional de Opiapoque.

Flaviana Gasparotti Nunes, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Professora do Curso de Geografia e do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

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Published

2023-08-16

How to Cite

Solange Rodrigues da, & Nunes, F. G. (2023). The Geography that is taught in indigenous schools in Mato Grosso do Sul: challenges and practices of resistance. ENTRE-LUGAR, 14(27), 208–228. https://doi.org/10.30612/rel.v14i27.16341

Issue

Section

Seção Temática